Aarsleffs specialdesignede app styrer logistikken i Postbyen
113.000 kvadratmeter. Det er størrelsen på Danske Banks kommende domicil, som Per Aarsleff er i fuld gang med at bygge. Et byggeri af den størrelse får mange leverancer, og kompleksiteten af projektet gør, at der ikke er meget fri plads til opbevaring på byggepladsen. Aarsleff har løst udfordringen ved at specialdesigne en app til formålet.
Et projekt i den skala, som byggeriet i Postbyen er, kan medføre logistiske udfordringer på og omkring byggepladsen. At få koordineret og registreret leverancer til Postbyen er derfor afgørende for Aarsleff både i forhold til nærmiljø og arbejdsmiljø.
Carl Johan Christensen, der er VDC koordinator hos Aarsleff, lavede sin research i markedet for at finde det perfekte værktøj til opgaven. Det lykkedes ham ikke at finde et værktøj, der var godt nok. Aarsleff måtte udvikle det selv:
”Et fælles værktøj til styringen er nødvendig. Vi udviklede derfor vores egen app, Posten Booking system, der kan alt det, vi har brug for. App’en er bygget intuitivt op, så håndværkere med få tryk kan booke egne leverancer ind og logistik-teamet kan holde et opdateret overblik over, hvad der bliver leveret til byggepladsen. Samtidig ved de præcis, hvor det bliver leveret og ikke mindst, hvem leverancen er til,” lyder det fra Carl Johan Christensen.
Posten Booking System er udviklet af Aarsleff udelukkende for at holde styr på logistikken på Postbyens byggeplads. Det mindsker risikoen for, at byggepladsen bliver skyld i trafikpropper på Bernstorffsgade eller Kalvebod Brygge – begge centrale veje i København, hvor blokering ville være til stor gene for alle de bilister, der hver dag færdes her.
Den skarpe logistik og byggepladsstyring er samtidig essentiel for at byggeriet af Danske Banks nye domicil kommer i mål. Logistikholdet er vant til at holde overblikket over komplekse projekter, men kan godt mærke effekten af den nyudviklede app i form af mindre ventetid og mere samarbejde:
”Vi står med en større logistisk udfordring på grund af den relativt begrænsede plads, vi har. Samtidig er vi meget tæt på naboer og central trafik. Det har derfor været en stor hjælp at få implementeret det rigtige værktøj. Små pakker og store leverancer kan nu bookes ind på tidsintervaller og til specifikke, afmærkede pladser. Det gør det muligt at koordinere ned til mindste detalje – og overholde tidsplanen,” lyder det fra Frank Paul Madsen, logistikmedarbejder hos Aarsleff.
App’en blev udviklet i sommeren 2020 og er allerede nu i fuld drift. Den bruges af funktionærer, formænd, håndværkere og vagter til den daglige styring af leverancer og logistik på byggepladsen.
Tilføjet d. 21. december 2020